Sanherib123 schrieb am 01.12.2024 06:34:
eine Ungenauigkeit im Artikel ist, das die USA keine schriftliche Zusage abgab die NATO nicht nach Osten auszuweiten. Nachzulesen im 2+4 Vertrag von 1990, da gibt es den Zusatz keine NATO Truppen auf dem Gebiet der DDR zu stationieren und es gab wohl mündliche Zusagen von James Baker, damals US Außenminister, und Hans Dietrich Genscher, diesen Zusatz in einen Grundlagenvertrag der NATO-Russland Beziehungen aufzunehmen. Jedoch findet sich dieser Passus nicht in der NATO-Russland-Grundakte von 1997 und den Vereinbarungen die zum NATO-Russland-Rat führten. Ansonsten sehe ich den Artikel als gut recherchiert und auch die Rückschlüsse bezüglich westlichen Propaganda sind meines Erachtens sehr stimmig verarbeitet.
Die Tatsache, dass die Zusicherungen nur mündlich gemacht wurden, ändert aber - nach den Regeln der UN - nichts an ihrer völkerrechtlichen Verbindlichkeit:
Agreement as a generic term: The 1969 Vienna Convention on the Law of Treaties employs the term "international agreement" in its broadest sense. On the one hand, it defines treaties as "international agreements" with certain characteristics. On the other hand, it employs the term "international agreements" for instruments, which do not meet its definition of "treaty". Its Art.3 refers also to "international agreements not in written form". Although such oral agreements may be rare, they can have the same binding force as treaties, depending on the intention of the parties. An example of an oral agreement might be a promise made by the Minister of Foreign Affairs of one State to his counterpart of another State. The term "international agreement" in its generic sense consequently embraces the widest range of international instruments.
https://treaties.un.org/Pages/Overview.aspx?path=overview/definition/page1_en.xml
Auch die Kubakrise wurde auf der Basis einer geheimen mündlichen Zusatzvereinbarung beigelegt, gegen deren Geheimhaltung welche die Sowjetunion niemals verstieß. Erst später enthüllten beteiligte US Politiker, dass diese Zusatzvereinbarung den Abzug von US Raketen aus der Türkei beinhaltete, was nicht öffentlich gemacht wurde.
On Saturday evening, after a day of tense discussions within the "ExComm" or Executive Committee of senior advisers, President Kennedy decided on a dual strategy—a formal letter to Khrushchev accepting the implicit terms of his October 26 letter (a U.S. non-invasion pledge in exchange for the verifiable departure of Soviet nuclear missiles), coupled with private assurances to Khrushchev that the United States would speedily take out its missiles from Turkey, but only on the basis of a secret understanding, not as an open agreement that would appear to the public, and to NATO allies, as a concession to blackmail. The U.S. president elected to transmit this sensitive message through his brother, Attorney General Robert F. Kennedy, who met in his office at the Justice Department with Soviet ambassador Anatoly Dobrynin.
https://nsarchive2.gwu.edu/nsa/cuba_mis_cri/moment.htm