Ich wollte zum Thema Musik-Kritik noch etwas loswerden. Der werter Herr
Brinkemper schrieb nämlich als sein Musik-Kritik:
: Die Musik (Howard Shore) tut ein übriges dazu: endloses Repeat des
: Orffschen Carmina-Burana-Sounds für wehrhafte Mannen und
: sakralisierender Zuckerguss hochstimmiger Knaben- und Sopran-Choräle
: für himmlische Sphärenklänge, das ginge nach drei Stunden einfach
: dem letzten Fan auf den Wecker, wenn er nicht hypnotisiert wäre.
Um mich kurzzufassen: Wie ich schon in eine früheren Beitrag suggeriert
habe, steht Herr Brinkemper mit seine "Kritik" ziemlich allein da - und
zwar entgegen eine Reihe namhafte Filmmusik-Kritiken.
Ich möchte daher hier zwei der professionellen Kritiken, die Online
zugänglich sind, zitieren. Im Vergleich dazu sind die provokante Thesen
Brinkempers nur "Pseudo-Kritiken" amateurhafter und zweifelhafter
Natur. Ich hoffe nur, dass Telepolis auch im Zukunft genug Sachlichkeit
bietet, und nicht Provokation um jedem Preis.
Soundtrack Net screibt - übrigens mit Hörproben und Kritiken zu
Einzelstücke (http://www.filmmusic.com/features/article/?id=88):
: But as a listening experience, this album is one of the most
: enjoyable discs I've heard all year. Stylistically, fans of Shore
: can expect something akin to his choral score in Looking for Richard
: and the dramatic tragedy of The Fly, mixed with a stirring nobility
: and some wonderfully interpolated ancient, almost Celtic elements.
: It's a dark and heartfelt score with tremendously memorable thematic
: motifs and plenty of drama.
Filmtracks bemerkt - sehr detailliert
(http://www.filmtracks.com/titles/lord_rings01.html):
: He does indeed create his own darkly introverted version of Willow.
: The same elements are all there, with large orchestral and choral
: ensembles performing in a heightened sense of importance and
: urgency. Even more surprising was the fact that Shore's music by the
: final cue is remarkably lyrical and rich in ethnic and vocal
: fantasy. Whatever magic was lacking in "Harry Potter" can be heard
: here, and Shore does it in a more effective way; his themes don't
: parade with attitude, and his action music is deeply wozen into a
: choral fabric that provides all the necessary magic that the Tolkien
: world demands and deserves. Shore will be the first to admit that
: the burden of writing the musical counterpart for the famed "The
: Lord of the Rings" domain was a daunting task, but his combination
: of a full, thematic ensemble and the loyalty to his own introverted
: style of composing has produced one of the most intriguing and
: enjoyable big-screen fantasy scores since Jerry Goldsmith's
: "Legend".
Brinkemper schrieb nämlich als sein Musik-Kritik:
: Die Musik (Howard Shore) tut ein übriges dazu: endloses Repeat des
: Orffschen Carmina-Burana-Sounds für wehrhafte Mannen und
: sakralisierender Zuckerguss hochstimmiger Knaben- und Sopran-Choräle
: für himmlische Sphärenklänge, das ginge nach drei Stunden einfach
: dem letzten Fan auf den Wecker, wenn er nicht hypnotisiert wäre.
Um mich kurzzufassen: Wie ich schon in eine früheren Beitrag suggeriert
habe, steht Herr Brinkemper mit seine "Kritik" ziemlich allein da - und
zwar entgegen eine Reihe namhafte Filmmusik-Kritiken.
Ich möchte daher hier zwei der professionellen Kritiken, die Online
zugänglich sind, zitieren. Im Vergleich dazu sind die provokante Thesen
Brinkempers nur "Pseudo-Kritiken" amateurhafter und zweifelhafter
Natur. Ich hoffe nur, dass Telepolis auch im Zukunft genug Sachlichkeit
bietet, und nicht Provokation um jedem Preis.
Soundtrack Net screibt - übrigens mit Hörproben und Kritiken zu
Einzelstücke (http://www.filmmusic.com/features/article/?id=88):
: But as a listening experience, this album is one of the most
: enjoyable discs I've heard all year. Stylistically, fans of Shore
: can expect something akin to his choral score in Looking for Richard
: and the dramatic tragedy of The Fly, mixed with a stirring nobility
: and some wonderfully interpolated ancient, almost Celtic elements.
: It's a dark and heartfelt score with tremendously memorable thematic
: motifs and plenty of drama.
Filmtracks bemerkt - sehr detailliert
(http://www.filmtracks.com/titles/lord_rings01.html):
: He does indeed create his own darkly introverted version of Willow.
: The same elements are all there, with large orchestral and choral
: ensembles performing in a heightened sense of importance and
: urgency. Even more surprising was the fact that Shore's music by the
: final cue is remarkably lyrical and rich in ethnic and vocal
: fantasy. Whatever magic was lacking in "Harry Potter" can be heard
: here, and Shore does it in a more effective way; his themes don't
: parade with attitude, and his action music is deeply wozen into a
: choral fabric that provides all the necessary magic that the Tolkien
: world demands and deserves. Shore will be the first to admit that
: the burden of writing the musical counterpart for the famed "The
: Lord of the Rings" domain was a daunting task, but his combination
: of a full, thematic ensemble and the loyalty to his own introverted
: style of composing has produced one of the most intriguing and
: enjoyable big-screen fantasy scores since Jerry Goldsmith's
: "Legend".