USA: Versagen der Politik und Militäreinsatz in Zeiten der Pandemie

Seite 6: - Historiographie der geheimen Kriegspläne

Der folgende Beitrag ist vor 2021 erschienen. Unsere Redaktion hat seither ein neues Leitbild und redaktionelle Standards. Weitere Informationen finden Sie hier.

Mittlerweile sind mehrere Pläne des US-Militärs für einen Einsatz im Inneren in einer sanitisierten Version öffentlich zugänglich. In der Zeit zwischen den beiden Weltkriegen entwickelte das Joint Planning Committee des US-Militärs für die verschiedenen Kriegsszenarien überall auf der Welt die so genannten "color-coded war plans" (WPs). Darunter war der War Plan Black für einen Krieg gegen Deutschland und der War Plan White Domestic Emergency aus den Jahr 1921 für den Fall von Unruhen in den USA.

Der Plan basierte auf Erkenntnissen, die Hauptmann William H. Dearden von der Military Intelligence Division über den Spartakus-Aufstand in Deutschland gewonnen hatte. MID-Chef Brigadegeneral Marlborough Churchill befand, die Methoden der Reichswehr seien "so remarkably effective in quelling disturbances in a minimum time and minimum damage to life and property as to warrant close study and probable adoption by us".

Der Plan White richtete sich zunächst gegen potentielle, subversive Aktivitäten der Kommunistischen Partei der USA (KPUSA). Spätestens ab dem Jahr 1934 wurden auch andere Bevölkerungsgruppen ins Visier genommen, nämlich diejenigen, die "miscellanous ideals, civil liberties, pacifism, etc." verfallen waren. Der Plan wurde bis in die vierziger Jahre mehrfach überarbeitet. So stammt der III Corps Area Emergency Plan White aus dem Jahr 1941. Dieser Plan richtete sich vor allem gegen die Italo-Amerikaner, die in Pennsylvania und Maryland lebten. Die letzten Emergency War Plans White stammten vom 6. November 1946 und aus dem Jahr 1949.

Im Jahr 1956 erschien der Army Strategic Capabilities Plan (ARSP), der ein Kapitel über "Domestic Disturbances" enthielt. Dieser wurde 1960/61 noch einmal revidiert. Führendes Einsatzkommando war das damalige Continental Army Command (CONARC) auf der Halbinsel Fort Monroe in Virginia. Die Planung sah u. a. den Einsatz von Tränengas, Sturmgewehren, Handgranaten, Mörsern, Bazookas, Panzern und Kampfflugzeugen gegen die Zivilbevölkerung vor.

Mitte der sechziger Jahre nahm das US-Militär seine Notstandsplanungen wieder auf: Im Juli 1963 führte das Strike Command den OPLAN 563 ein, der den Einsatz von 21.000 Soldaten in sieben Brigaden vorsah. Ihm folgte am 4. September 1963 der Operationsplan OPLAN 4-63 Operation Steep Hill One für die Third Army. Dieser Plan wurde mindestens vierzehnmal überarbeitet und für aktuelle Situationen angepasst.

Ab Juni 1967 folgten mehrere Pläne mit dem schönen floristischen Tarnnamen "Operation GARDEN PLOT" (dt. Operation Gartengrundstück). Zeitgenössischer Hintergrund waren die Studenten- und Rassenunruhen in den USA seit den sechziger und siebziger Jahren. Eine erste revidierte Fassung erschien am 3. Februar 1968.

Die damalige Planung sah den Einsatz von 4.000 bis 25.000 Soldaten vor. Zielgebiet waren über 120 Städte in den USA, u. a. Baltimore, Chicago, Cincinnati, Cleveland, Detroit, Kansas, Los Angeles, New Orleans, New York, Oakland, Philadelphia, Phoenix, St. Louis und San Francisco. Als Einsatztruppen waren Einheiten des III Corps mit der Fourth, Fifth and Sixth Army und des XVIII Airborne Corps (HQ Fort Bragg) vorgesehen.

Der Civil Disturbance Plan "GARDEN PLOT" (268 Seiten) wurde am 10. September 1968 vom US Department of the Army (DA) verabschiedet. Er regelte bürokratisch den Truppenaufmarsch sowie Fragen der Führung, Aufklärung, Logistik und Sanitätsversorgung. Die Einsatzführung lag beim US Continental Army Command / US Army Forces Strike Command (USCONARC/USARSTRIKE) in Fort Monroe. Vorgesehen war der Einsatz von 26 "civil disturbance task forces".

Als Indikatoren für Innere Unruhen präsentierte der Plan eine rassistische Perzeption sozio-ökonomischer Defizite:

Indicators of potential violence:

(1) High unemployment rate among minority groups.

(2) Increased crime rates among minority groups.

(3) Protests arising from income disparities between minority and majority groups.

(4) Declining rapport between local officials and minority groups.

(5) Migrations of large numbers of minority groups.

(6) Protests by minority groups to such conditions as slum conditions, segregation in housing and schools, lack of jobs, lack of recreational facilities, police brutality, and local overpricing practices.

Allerdings enthielt der Plan keine spezifischen Szenarios:

The primary responsibility for protection of life and property and the maintenance of law and order within the territorial jurisdiction of any state, the District of Columbia, Commonwealth of Puerto Rico, US possessions and territories is vested in the local and state governments. Civil disturbances beyond the capability of local and state governments to control with available resources may occur which will result in requests for Federal assistance. The employment of DOD military resources for assistance to civil authorities in controlling civil disturbances will normally be authorized by a Presidential Directive or an Executive Order directing the Secretary of Defense to restore law and order in a specific state or locality. Exceptions to this condition will be limited to:

(1) Sudden and unexpected civil disturbances or other emergencies endangering life or Federal property, disrupting the normal processes of government which require that immediate military action be taken to protect life or Federal property or to prevent disruption of Federal activities.

(2) Provision of military resources in response to requests received by local military commanders from civil authorities for use in connection with civil disturbances (Annex K, Providing Assistance to Civil Authorities).

(3) Protection of Federal property and functions. (…)

When directed by the President, the Secretary of the Army, the DOD Executive Agent, through appropriate military commanders, will employ Federal forces to assist local authorities in the restoration and maintenance of law and order in the 50 states, the District of Columbia, the Commonwealth of Puerto Rico, and US possessions and territories or any political subdivision thereof.

Im Falle eines Falles hätte der amtierende US-Präsident folgende vorbereitete Erklärung abgegeben:

WHEREAS the Governor of the State of xxx has informed me that conditions of domestic violence and disorder exist in xxx in that State, obstructing the execution and enforcement of the laws, and that the law enforcement resources available to the City and State, including the National Guard, have been unable to suppress such acts of violence and to restore law and order; and WHEREAS the Governor has requested me to use such of the Armed Forces of the United States as may be necessary for those purposes; and WHEREAS such domestic violence and disorder are also obstructing the execution of the laws of the United States, including the protection of Federal property in xxx NOW, THEREFORE, I, xxx, President of the United States of America, by virtue of the authority vested in me by the Constitution and laws of the United States, including Chapter 15 of Title 10 of the United States Code, do command all persons engaged in such acts of violence to cease and desist therefrom and to disperse and retire peaceably forthwith. IN WITNESS WHEREOF, I have hereunto set my hand this day of in the year of our Lord nineteen hundred and xxx and the Independence of the United States of America the one hundred and xxx.

Zur weiteren Operationsplanung richtete das Pentagon ein Directorate of Civil Disturbances and Planning Operations ein. Die Abteilung verfügte über 180 Militärbürokraten, die beständig an der Weiterentwicklung der Bürgerkriegsplanung arbeiteten. Dazu verfügte die Abteilung auch über einen so genannten "domestic war room". "Watch teams" verfolgten rund-um-die-Uhr die Ereignisse im Land. Eine Computeranlage erfasste "all public outbursts and political dissent".

Für den Westen der USA (Arizona, Kalifornien, Oregon und Washington) entwickelte die U.S. Army Ende der sechziger Jahre einen Unterplan, der mehrfach überarbeitet wurde - Operation Cable Splicer I/II/III.

Die U.S. Air Force am 15. November 1968 einen eigenen (Unterstützungs-)Plan unter der Bezeichnung Reserve Operations Plan Number 355-10 - Employment of USAF Resources in Civil Disturbances, "GARDEN PLOT" (ROP 355-10).

Am 3. August 1978 gab das US Department of the Army durch seinen Director of Military Support (DOMS) eine revidierte Fassung des Civil Disturbance Plan "GARDEN PLOT" (338 Seiten) heraus. Die Einsatzführung lag nun beim U.S. Readiness Command (USRECOM) auf der McDill AFB und dem United States Army Forces Command (FORSCOM) in Fort McPherson. Aufbauend auf dem vorangegangenen Plan definierte die neue Version erstmals fünf Stufen der Einsatzbereitschaft (Civil Disturbance Conditions - CIDCONs) und CIDCONs Action Lists. CIDCON 1 gewährte eine Vorwarnzeit von einer Stunde bis zum Abmarsch (H-Hour) per Fahrzeug, Hubschrauber oder Transportflugzeug. Die Einsatzbereitschaft wurde in Übungen der GROWN TALL-Serie überprüft.

Ein typischer Einsatzbefehl, übermittelt über das militärische Funknetz, hätte folgenden Wortlaut gehabt:

2. MISSION: IN ANTICIPATION OF THE NECESSITY TO COMMIT ACTIVE MILITARY FORCES IN xxx TO HELP RESTORE AND MAINTAIN LAW AND ORDER, I AM DESIGNATING YOU AS MY PERSONAL LIAISON OFFICER (PLOCSA). PROCEED TO xxx FOR THE PURPOSE OF ESTABLISHING AND MAINTAINING LIAISON WITH RESPONSIBLE MUNICIPAL, STATE AND DOD OFFICIALS IN ORDER TO EVALUATE AND KEEP ME APPRISED OF THE EXISTING CONDITIONS IN THE AREA. IN THIS REGARD YOU WILL BE RESPONSIVE TO THE DIRECTOR OF MILITARY SUPPORT, WHO WILL BE MY INTERMEDIARY IN THIS MATTER.

3. THE SENIOR CIVILIAN REPRESENTATIVE OF THE ATTORNEY GENERAL (SCRAG) IN THE AREA WILL BE? CONTACT HIM AS SOON AS POSSIBLE UPON ARRIVAL IN THE AREA. HE WILL SUBMIT RECOMMENDATIONS CONCERNING THE EMPLOYMENT OF FEDERAL MILITARY FORCES TO THE ATTORNEY GENERAL. IN THE EVENT FEDERAL ASSISTANCE BECOMES NECESSARY, HE WILL COORDINATE THE FEDERAL CIVILIAN EFFORT TO ASSIST IN THE ADMINISTRATION OF JUSTICE, IN THE DETENTION OF PRISONERS, IN ARRANGING FOR EMERGENCY RELIEF MEASURES, AND IN OTHER CIVIL MATTERS· PROMPTLY ADVISE

Eine neue Version trat am 1. März 1984 (Civil Disturbance Plan) in Kraft. Dieser wurde erstmals direkt vom Department of Defense (DoD) und nicht mehr vom Department of the Army (DA) herausgegeben.

Am 15. Februar 1991 folgte eine weitere Revision durch die U.S. Army. Der neue Defense Civil Disturbance Plan, "GARDEN PLOT" hatte einen Umfang von 255 Seiten. Die Einsatzführung lag beim Kommandeur des Forces Command (CINCFOR) in Fort McPherson. Ihm unterstellt war - im Bedarfsfall - eine Joint Task Force (JTF). In diesem Kriegsplan wurden erstmals konkrete Szenarien für einen Notstandseinsatz genannt:

The employment of federal military forces to control civil distur-bances normally will be authorized by a Presidential Directive or Executive Order directing the Secretary of Defense to help restore law and order in a specific state or locality. Exceptions to this condition will be limited to:

(1) Sudden and unexpected civil disturbances (including civil disturbances incident to earthquake, fire, flood, or such calamity endangering life) where immediate response is required and where the lack of communications prevent an immediate response.

(2) Protection of federal property and functions.

(3) The use of military forces to respond to domestic terrorist incidents pursuant to specific statutory authority. While an Executive Order and Proclamation may not be required by statute, military troops will not be used, as a matter of policy, to respond to such incidents unless specifically authorized by the President. (…)

Threat.

(a) During domestic civil disturbance operations, federal military forces will confront members of the civil populace participating in group acts of violence antagonistic to authority. These acts can fall anywhere along a broad spectrum of violence that encompasses individual acts of terrorism, riots, and insurrection.

(b) Civil disturbances may occur spontaneously, by preplanning, or incidental to some other event. People participating in a civil disturbance may be members of any class, age group, or part of the political spectrum. Their participation may be motivated by economic, criminal, racial, religious, political, or psychological considerations, or any combination thereof.

(c) The capabilities of the participants will vary widely. They may use planned or spontaneous tactics that are nonviolent or violent. The technical sophistication of violent participants can also vary widely, ranging from crude weapons to sophisticated modern weapons. Participants’ actions may be governed by the forces of crowd behavior or by leaders exercising command and control through advanced communications. While most participants will typically be on foot, vehicles may be used.

In dem Dokument wird ein tödlicher Schusswaffeneinsatz gegen US-Zivilisten wie folgt "geregelt":

The use of deadly force is authorized only where all three of the following circumstances are present:

(a) Lesser means have been exhausted or are unavailable;

(b) The risk of death or serious bodily harm to innocent persons is not significantly increased by its use; and

(c) The purpose of its use is one or more of the following:

1 Self-defense to avoid death or serious bodily harm;

2 Prevention of a crime which involves a substantial risk of death or serious bodily harm (for example, setting fire to an inhabited dwelling or sniping), including the defense of other persons;

3 Prevention of the destruction of public utilities or similar property vital to public health or safety;

4 Detention or prevention of the escape of persons who have committed or attempted to commit one of the serious offenses referred to in subparagraphs 1, 2, and 3 immediately above, (…)

So sah der Plan u. a. auch den Einsatz von Tränengasgranaten, Sturmgewehren mit aufgepflanztem Bajonett, Schrotgewehren, Maschinengewehren und Granatwerfern explizit vor. Journalisten soll man - nach Möglichkeit - am Leben lassen: "Allow properly identified news reporters freedom of movement, so long as they do not interfere with the mission of your unit." Dieser Plan wurde 1996 noch einmal minimal überarbeitet und dabei die Regeln für den Schusswaffeneinsatz modifiziert.

Und im Jahr 1998 gab das damalige U. S. Atlantic Command (ACOM) mit Hauptquartier in Norfolk den Functional Plan FUNCPLAN 2502-97 (U) "GARDEN PLOT" heraus. Im Jahr 1999 wurde das Kommando umbenannt in Joint Forces Command (JFCOM). Das JFCOM mit Hauptquartier in Norfolk hatte nur vom 7. Oktober 1999 bis zum 31. August 2011 Bestand. Am 25. Juni 2001 gab das damalige JFCOM einen neuen Functional Plan FUNCPLAN 2502-98 Civil Disturbance Plan (CONFIDENTIAL - FOR OFFICIAL USE ONLY) heraus.

Im Jahr 2005 befasste man sich verstärkt mit dem Problem, dass die Zahl der US-Strafanstalten im Falle von inneren Unruhen wohl nicht ausreichen würde. Daher erteile das U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE) des U.S. Departments of Homeland Security (DHS) mit Sitz in Washington D. C. im Rahmen seines Detention and Removal Operations Programs (DRO) einen Auftrag zum Bau weiterer moderner "facilities". Der lukrative Auftrag ging an "Kellogg Brown & Root Inc." (KBR) in Houston, einer Tochtergesellschaft von "Halliburton". In einer Presseerklärung des Unternehmens vom 24. Januar 2006 über den Auftrag in Höhe von 385 Millionen Dollar hieß es:

The contract, which is effective immediately, provides for establishing temporary detention and processing capabilities to augment existing ICE Detention and Removal Operations (DRO) Program facilities in the event of an emergency influx of immigrants into the U.S., or to support the rapid development of new programs. The contingency support contract provides for planning and, if required, initiation of specific engineering, construction and logistics support tasks to establish, operate and maintain one or more expansion facilities.

The contract may also provide migrant detention support to other U.S. Government organizations in the event of an immigration emergency, as well as the development of a plan to react to a national emergency, such as a natural disaster. In the event of a natural disaster, the contractor could be tasked with providing housing for ICE personnel performing law enforcement functions in support of relief efforts.

Wie dies mit der Habeas Corpus-Akte vereinbar sein soll, sei dahingestellt. Gleichzeitig entwarf die U.S. Army am 14. Februar 2006 ein Beschäftigungsprogramm für die Insassen von "zivilen Gefängnissen in Heereskasernen" - Civililan Inmate Labor Program (Army Regulation 210-35):

Civilian inmates and labor details will perform tasks for which funding is not available and therefore would not normally be performed. Civilan inmate labor will not replace authorized civilian positions, nor impair service contracts.

Nach dem Ende des Kalten Krieges und vor dem Hintergrund des neuen und neuartigen Global War on Terror wurde die Notstandsplanung überarbeitet. Die alte Codebezeichnung "GARDEN PLOT" entfiel. Am 8. Mai 2006 erließ NORTHCOM den CONPLAN 2501-05 Defense Support of Civil Authorities.

Es folgte der Concept Plan CONPLAN 2502 Civil Disturbance Operations des U.S. Northern Command.

In Ergänzung zum allgemeinen CONPLAN 2502 verfügte das NORTHCOM noch über weitere Sub-Plans, die sich mit spezifischen National Planning Scenarios befassten:

  • CONPLAN 0500-02 Chemical, Biological, Radiological, Nuclear and High-Yield Explosives Consequence Management (CBRNE CM)
  • CONPLAN 2400 Emergency Preparedness in the National Capital Region
  • CONPLAN 2501 Defense Support of Civil Authorities
  • CONPLAN 2505 Nuclear Weapons Accident Response
  • CONPLAN 2591 Pandemic Influenza
  • CONPLAN 2707 Caribbean Mass Migration
  • CONPLAN 2810 (?)
  • CONPLAN 2820 (?)

Danach folgte der Contingency Plan CONPLAN 3501 Defense Support of Civil Authorities (DSCA) (CONFIDENTIAL / FOR OFFICIAL USE ONLY). Die Version vom 16. Mai 2008 des CONPLAN 3501-08 (CH-3) hatte einen Umfang von 570 Seiten. Der Plan deckte explizit folgende Szenarios ab: Severe Weather, Major Hurricane, Wildland Fire Fighting und National Special Security Events (NSSEs) (Anm. d. Autors: gemeint sind politische oder gesellschaftliche Großveranstaltungen), Defense Support of Civilian Law Enforcement, Search & Rescue (SAR), Major Earthquake und Caribbean Mass Migration (CMM). Demnach verläuft eine Krise in fünf Phasen: Anticipate, Respond, Operate, Stabilize und Transition.

In Ergänzung zum allgemeinen CONPLAN 3501 unterhält das U. S. NORTHCOM noch circa fünfzehn Einzelpläne, die sich mit spezifischen National Planning Szenarios befassen:

  • CONPLAN 0300 (Classified Title)
  • CONPLAN 3400 Homeland Defense (HD) (die Version CONPLAN 3400-08 stammt vom 2. Dezember 2008)
  • CONPLAN 3500 Chemical, Biological, Radiological, Nuclear and High-Yield Explosive Consequence Management (CBRNE CM)
  • CONPLAN 3502 Civil Disturbance Operations (CDO) ("martial law framework") vom 23. Januar 2007
  • Functional Plan FUNCPLAN 3505 Nuclear Weapon Accident Response Plan (NARP)
  • CONPLAN 3591 Response to Pandemic Influenza
  • CONPLAN 3600 Emergency Preparedness in the National Capital Region (NCR)
  • CONPLAN 3900 Strategic Communication
  • (…)

Ergänzend zu den Kriegsplänen gibt es das DSCA-Handbook mit der Registriernummer GTA 90-01-020 vom 30. Juli 2010 und die Heeresdienstvorschrift Army Field Manual FM 3-19.15 Civil Disturbance Operations vom 18. April 2005 (256 Seiten).

Über die Anlage von (temporären) Gefangenenlagern hieß es darin:

3-38. Civil authorities must provide adequate detention facilities for all subjects. Authorities must be prepared to detain large numbers of people. They may choose to expand existing detention facilities or set up temporary facilities to accommodate the extra load. If possible, large-scale arrests are delayed until sufficient detention facilities have been set up.

3-39. If US military forces are committed to support local authorities, commanders should coordinate with them to ensure that adequate detention facilities are available and to learn their locations and capacities. If there are more detainees than civil detention facilities can handle, civil authorities may ask the military to provide support by setting up and operating temporary facilities. Army correctional facilities cannot be used to detain civilians. A temporary military detention facility can be set up if

- Federal troops have been employed according to provisions.

- The TF commander has verified that available civilian detention facilities can no longer accommodate the number of prisoners awaiting arraignment and trial by civil courts.

- The Army Chief of Staff has granted prior approval.

3-40. Use of the temporary facility ends as soon as civil authorities can take custody of the detainees. Military forces are responsible for the custody, health, comfort, and sustenance of all detainees in their facilities until custody is transferred to civil authorities. Temporary facilities cannot be used to confine people arraigned or convicted in civil courts.